Anasayfa / Tasarım-Grafik / Flash / Flash’ta Projeleri Yayımlamak

Flash’ta Projeleri Yayımlamak

Flash’ta bir uygulama oluşturduktan sonra bunu tabi yayımlamanın bir takım kuralları vardır. Bunu bir masaüstü platformda mı yayımlayacaksınız yoksa bir WEB sayfasında mı yoksa her ikisinde mi veya daha başka platformlarda mı olacak? Dolayısı ile uygulamanızı yayımlamadan önce dikkat edilmesi gerekenlere bu yazımda değineceğim.

Flash ortamında oluşturduğunuz uygulamaları yayımlayabilmeniz için Flash size büyük destek sağlar. Bu konu ile ilgili olarak File menüsündeki Publish Settings’ten yararlanırsınız. Burada dikkat edilmesi gereken nokta bir action script dosyası değil bir flash uygulaması yani flash movie üzerinde publish settings yapmanızdır. Yani yayımlama ayarlarını yaparken flash movie üzerinde çalıştığınızdan emin olunuz.

File menüsünden Publish Settings seçtiğinizde karşınıza aşağıdaki şekilde bir menü çıkar. Tabi ben burada Adobe Flash CS6 üzerinden anlatıyorum. Bilginize.

2014042120

Tabi bu pencere sizin seçeceğiniz formatlara göre orta kısımda ayarları değişmektedir. Örneğin solda HTML seçtiğinizde görünüm aşağıdaki gibi olacaktır.

2014042121

Burada çok fazla detaya girmeyeceğim. Genel bilgilere yer vereceğim. Çıkan menü de Flash formatında, SWC formatında, HTML formatında ve diğer formatlarda uygulamalarını kaydedebileceğiniz pencereleri açabilirsiniz.

Formatlar içinde yer alan image tipindeki formatlar daha çok flash player kullanmayan kullanıcılar için düşünülebilecek formatlardır. Projector formatları ise stand-alone ortamlar içindir. En üstte yer alan SWF formatı ise WEB browserlarda oynatılabilecek bir formattır. Tabi ilgili WEB browser flash player dosyalarını oynatabilecek eklentiye sahip olmalıdır, ki günümüzde bir çok cihaz zaten bunu sağlıyor. Günümüzde bir çok web browser zaten flash player yüklü geldiği için HTML seçmeye gerek yok ama seçenekler arasında yine yer alıyor, ola ki özel durumlarda yine ihtiyaç duyulabilir. Şahsen ben hiç ihtiyaç duymadım 🙂

Burda siyelim ki solda Flash SWF formatını seçtik. Orta kısım aşağıdaki gibi bir hal alıyor.

2014042122

Örneğin yukarıdaki resimde görüleceği üzere burada dosyamız Flash Player 11.2 ve action script 3.0 uyumlu olarak publish edilmek üzere. Ayrıca belirtmem gerekir ki altta yer alan ayarlarda seçili olan kısımlar tamamen varsayılan olarak en iyi şekilde flash uygulamalarınızı yayınlayabileceğiniz ayarlardır, bunu dikkate alabilirsiniz 🙂

Burada dikkat edilmesi gereken en önemli ayarlardan biri de Protect from import. Burayı seçili hale getirmeniz önemli çünkü eğer seçili halde olursa yayınladığınız uygulama bir başkası tarafından indirilmeye imkan vermeyecektir.

Ama tabi unutmayalım ki bizler yazılımcıyız, ve interneti çok iyi biliyoruz. Her ne kadar böyle bir koruma mevcut olsa dahi internet üzerinde yardım alabileceğimiz bir çok decompiler programları ile de bunun önüne geçilebiliyor.Mevcut korumalı SWF dosyaları FLA dosyalarına az bir kayıpla çevrilebiliyor. Tabi burada konumuz bu değil, mevcut standart durumları anlatmak. Yoksa siz istediğiniz kadar WEB ortamında bir flash dosyanızı koruma altına alın, pek bi fayda vermeyecektir 🙂 Biz yine de tabiri caizse eşeğimizi sağlam kazığa bağlayalım 🙂

Birde özellikle Flash’ta oyun geliştiricileri için değinmek istediğim bir nokta daha var. Resimde gördünüz en alt kısımda yer alan Hardware Acceleration ayarı. Burası None seçildiğinde normal mod kabul edilir. Ve Flash’ın eski sürümleri için uygundur. Fakat CS5 ve sonrası için buraya Level 1 – Direct ve Level 2 – GPU seçenekleri de geldi.

Level 1 – Direct Flash grafiklerini tarayıcı penceresine çizmek yerine direkt olarak ekrana çizer. Level 2 – GPU ise Flash uygulalarında kullanılan grafiklerin çizimi, videoların oynatımı için bilgisayarın grafik işlemcisini kullanılır.

Burada geriye kalan ayarlar ise uygulama sıkıştırma ve güvenlik ayarlarıdır, bunların detayına girmiyorum.

Birde HTML’e değinelim. HTML seçtiğimizde ayarlar aşağıdaki gibi çıkar.

2014042123

HTML ayarları uygulamanızı bir HTML sayfasında çalıştırmak istediğinizde yapılması gereken önemli ayarlardandır. Varsayılan olarak Flash filmleri web tarayıcına embed etme işleminde JavaScript kullanılır. Burada yayınlanma esnasında swfobject.js dosyası üretilir. Önce flash uygulamanın bulunduğu HTML sayfası üretilir ve bu sayfa üzerinde ilgili javascirpt dosyası kullanılır. HTML sayfasında örnek olarak div tagleri içinde flash objemiz yer alabilir.

Daha önceden herhangi bir flash dosyasını HTML’e eklemek için embed ya da object taglerinden faydalanılıyordu ama bir takım patent sorunları nedeni ile artık faydalanılmıyor, bunu da dipnot olarak belirtmek isterim. Tamamen duygusal şeyler bunlar 🙂

Uygulamalarımızı yayınlamaktan bahsetmişken boyut ayarlarından bahsetmeden geçmek de olmaz. Bir flash uygulaması gerektiği durumda tüm tarayıcı penceresini doldurabilecek bir boyutta olmalıdır. Boyut ayarlamak için width ve height kısımlarını kullanırız. Vektörel olarak Flashta oluşturulmuş her bir uygulamanın büyütülüp, küçültülmesinde herhangi bir sakınca olmaz. Yani kalitesinde bir kayıp olmaz, ama tabi dışarıdan export edilmiş bir image mevcut ise büyültme ve küçültme esnasında bi takım deformasyonlar olması kaçınılmazdır. Dolayısı ile mümkün olduğunca uygulamalarımızda grafiklerimiz vb diğer objeler vektörel olsun. Çünkü kullanıcıları uygulama hususunda sadece belirli bir ölçeğe hapsetmek, user friendly dediğimiz kullanıcı dostu olayının gerçekleşmesini engeller. En basitinden her kullanıcının aynı monitöre sahip olması imkansızdır, hele günümüzdeki diğer cihazları da düşündüğümümüzde (tablet, akıllı telefon vb cihazlar) önümüzde bir çok farklı boyutlara sahip ekranlar yer aldığı aşikar.

Bir diğer seçenek Quality’e biraz değinelim. Genelde var sayılan olarak bu seçenek High’tır, bence de en uygunu bu. Ama değiştirmek istediğiniz durumlar olabilir. High seçeneği yüksek kalite çözünürlük sağlar ve mümkün olan en dinamik şekilde uygulamamızı çalıştırır. Eğer Medium seçer isek, çözünürlüğü biraz azaltır ancak flash uygulamanın daha hızlı bir şekilde çalışmasına olanak tanır. Auto High yüksek çözünürlük sağlar ancak gerektiği durumlarda film, movie clip, oyun, uygulama eğer yavaş çalışmaya başladı ise çözünürlükten feragat eder ve mediuma geçer, yani dinamik bir şekilde ayar yapar aslında. Bazen çözünürlükten feragat eder, bazen hızdan. Low quality modu ise çözünürlükten tamamen feragat edip, uygulamanın daha hızlı çalışmasına olanak sağlar. Birde Best modu var, High moduna çok benzer. Ancak burada her şey tamamen çözünürlük odaklıdır, uygulamanın hızı önemsenmeksizin çözünürlüğe öncelik vermek demektir.

Elimden geldiğince Flash ortamında uygulamalarımızı nasıl yayımlayacağımıza değinmeye çalıştım, umarım faydalı olmuştur.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir