Anasayfa / Yazılım / C# / Olay güdümlü programlama nedir?

Olay güdümlü programlama nedir?

Programlamaya yeni başlayanlar özellikle bu ifadeyi en başlarda çok sık duyarlar ve tam olarak bu ifadeyi iyice anlamak bu noktada çok önemlidir. Nedir olay güdümlü programlama, evrensel olarak da tanımladığımız event driven programming yani, şimdi bu yazımız da bunu tanımlayalım.

Bilindiği üzere Windows tabanlı bir uygulamada program kullanıcının gerçekleştirdiği davranışlara göre yürütülmektedir. Peki nedir bu davranışlar? Örnek olarak kullanıcının Mouse ile ekranda bir noktaya tıklaması veya çift tıklaması, ya da bu noktanın üzerine gelmesi veya klavye hareketi ile bir takım işlemler yapması, onaylaması veri girmesi gibi durumlar kullanıcı davranışı yani olaylar olarak adlandırılır. İşte bu olaylar gerçekleştikten sonra bizim yapmış olduğumuz uygulama ne yapacak? Yeni bir form mu açacak, başka bir uygulama mı çalıştıracak tam olarak ne yapacak? Bizler bu tam olarak ne yapacak kısmını bu olaylar tetiklendikten sonra çalıştırılacak olan metotlarımızda, fonksiyonlarımızda belirtiyoruz. İşte olay güdümlü programlama budur, yani bir olayın ardından ilgili metotların tetiklenmesidir. Bir bileşen üzerinde meydana gelen olayları karşılayan birim ise event handler yani olay yöneticisi olarak adlandırılır.

Windows tabanlı uygulamalar hazırlarken mutlaka uygulamamızda bir adet Windows formu vardır, bunlara kısaca WinForm adı verilir. Bu WinForm?lar üzerinde biz uygulamamızın gerektirdiği şekiller altında çeşitli kontroller kullanabiliriz, bunlar buton, textbox, combobox , listbox gibi hepsinin adını buraya yazamayacağım kadar çok olan ve .NET ortamının bize sunmuş olduğu kontrollerdir ve bu kontrollerin hepsi System.Windows.Forms isim uzayı altında bulunmaktadır.

Kullanıcının bu formlar üzerinde oluşturduğumuz kontrollere tıklaması, sağ veya sol tıklaması, üzerine gelmesi, üzerinden ayrılması, klavye hareketlerimiz gibi bir çok işlem aslında birer olaydır. Bu olayların sonucunda ilgili olay yakalanır ve bir temsilci yani bir delegate vasıtası ile buna bağlı olan metot çalıştırılır. Böylelikle kullanıcı ile yaptığımız uygulama arasında bir etkileşim sağlanmış olur.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir